بررسی تاثیر جریان پاپ آرت بر نقاشی معاصر ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
  • نویسنده الهه زمانیان
  • استاد راهنما محسن مراثی
  • سال انتشار 1390
چکیده

نقاشی معاصر ایران از دوره کمال الملک شروع شده است و هنرمندان معاصر ایران به خصوص نقاشان سقاخانه به تبعیت از هنر پاپ بصورت آگاهانه در آثارشان استفاده کردند و با سفر کمال الملک به اروپا و تحصیل نقاشی در آنجا و آشنایی نقاشان با شیوه های اروپایی فصل تازه ای در نقاشی ایران آغاز شد. این مطالعه برروی هنر غربی به خصوص سبک پاپ آرت؛ که هنرمندان مکتب سقاخانه در آثارشان از ویژگی های آنها بهره گرفتند انجام شد.با مطالعه بسیاری که برروی نقاشان معاصر ایران صورت گرفت مشخص شد بعضی از نقاشان معاصر ایران به عنوان نمونه ، مارکوگریگوریان با استفاده از روش کلاژ و تکه چسبانی که در هنرپاپ ، و اشیای حاضر آماده ای که در هنر پاپ مرسوم بوده استفاده کرده اند.انجام تحقیق با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای صورت پذیرفت.نتایج این پژوهش نشان داد که نقاشان مکتب سقاخانه ای توانستند بین هنر پاپ و هنرهای سنتی ارتباط برقرار کرده و از شیوه های نقاشی سبک پاپ آرت مانند: اجرا، کلاژ، و چیدمان و... در آثارشان استفاده کنند.

منابع مشابه

بررسی تطبیقی نقاشی پاپ آرت و نقاشی سقاخانه

چکید پایان نامه )شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمد ( : به دلیل اهمیت مکتب سقاخانه و هنرمندان بنام آن در هنر معاصر ایران و قرابت های آن از بعضی جهات با جنبش پاپ آرت مرا برآن داشت تا در مقاله حاضر به بررسی تطبیقی مکتب سقاخانه و جنبش پاپ آرت بپردازم. به همین منظور در فصل دوم به طور مفصل به بررسی زمینه های شکل گیری مکتب سقاخانه و زمینه های پیدایش پاپ آرت در انگلستان و آمریکا ، م...

تحلیل مولفه های پاپ آرت در هنر معاصر ایران

پاپ آرت ، یا هنر مردمی و فرهنگ عامه، یک جنبش هنری است که در اواسط دهه 50 در بریتانیا و در اواخر همین دهه در ایالات متحده شکل گرفت. این جنبش عمدتا مبتنی بر مفاهیم مصرف گرایی و فرهنگ عامه است. از وجوه مشخصه پاپ آرت در ایالات متحده و بریتانیا استفاده از کتابهای کارتونی،، آگاهی های تبلیغاتی، بسته بندیها، تصاویر رسانه ها- سینما و تلویزیون، و اشیاء روزمره زندگی بود . هنر معاصر ایران نیز ویژگیهای هنری...

15 صفحه اول

بررسی نوگرایی نقاشی در ایران معاصر

نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه ه . ش پا به عرصه جدیدی گذاشت، که در این راه به دستاوردهای متفاوتی نسبت به سنت های گذشته دست یافت. این موج نو بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود که بعدها این حرکت هنری، هنرنوگرا خوانده شد. هنرمندان بیشتر مشتاق اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غربی بودند و به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی و رمزهای هنر ملی، سنتی و مذهبی کمتر توجه داشتند و این از دلایل عمده...

متن کامل

تحلیل جریان های هنری نقاشی معاصر ازبکستان

کشور ازبکستان یکی از کشورهای مهم در عرصة فرهنگی آسیای مرکزی است که به واسطة نقاشی های چند هزارسالة کشف شده در محوطة باستانی افراسیاب متعلق به قرن 7 و 8 م. و نگارگری مکتب بخارا در قرون 15 و 16 م. جزء کشورهای غنی از نظر هنرهای سنتی، به ویژه نقاشی بوده است. همین امر نگارندگان را بر آن داشت تا با فرضیه ای مبتنی بر وجود نشانه هایی از نقاشی و نگارگری با سابقة ازبکستان در نقاشی معاصر، جریانات هنری معا...

متن کامل

نگرش فلسفی بر مفهوم بازنمایی در هنر پاپ آرت با تأکید بر اندیشه‌های آرتور دانتو

 مفهوم بازنمایی هنر را می‌توان به چهار مرحله‌ی تاریخی و فلسفی تفکیک کرد: مرحله اول بازنمایی هنر با دیدگاه جهان مُثُل افلاطون عجین است. مرحله دوم بازنمایی عینی جهان خارج تحت تأثیر اندیشه‌های کانت می‌باشد. در مرحله سوم با رویکردی بر نظریات فرمالیست کلمنت گرینبرگ به انتزاع در بازن...

متن کامل

حراجی تهران و تأثیر آن بر روند نقاشی معاصر ایران

      بحث اقتصادی هنر همواره در سیر خلق ، ارائه و جریان سازی آن جزو مسائل چالشی بوده است. در این میان، جریانی معتقد به بازاریابی یا همان اصطلاح تخصصی آن یعنی اکسپو هستند. این روند در دوره­ های مختلف و به اشکال متفاوت مطرح گشته و در بسیاری از کشورها به ­طرق گوناگون طی سالیان گذشته صورت پذیرفته، لیکن در ایران حرکتی نو تلقی می شود. بر طبق این فرآیند میزان فروش آثار نقاشی براساس مخ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023